eHealth in tijden van corona

Eenvoudige tips voor de huisartspraktijk om de hausse aan corona-gerelateerde vragen digitaal in banen te leiden.

De opkomst van het Corona-virus heeft een enorme impact op onze samenleving. Huisartspraktijken staan van oudsher middenin die samenleving en ook nu is dat dus duidelijk merkbaar.

De praktijken worden overspoeld met vragen over het virus. In mijn eigen praktijk stonden de eerste dag nadat bekend werd dat het virus in Nederland zijn entree had gemaakt op een bepaald moment maar liefst 70 patiënten telefonisch in de wacht. Mensen willen weten of ze met het virus besmet zijn of zouden kunnen zijn. Ze willen weten hoe ze besmetting kunnen voorkomen en of de aandoening behandelbaar is.

In sneltreinvaart worden protocollen afgestoft en draaiboeken uit de kast gehaald. De regionale GGD komt met frequente ‘updates’ over de ‘casusdefinitie’ en we spreken met groeiende vanzelfsprekendheid over ‘bemonstering’, FFP2-maskers, ‘quarantaine’ en een Outbreak Management Team. Vanuit diverse hoeken (LHV, NHG, GGD en RIVM) is er gelukkig veel goede informatie en online ondersteuning beschikbaar.

Bij SpinDok vroegen wij ons af hoe we met relatief eenvoudige digitale middelen of ingrepen de enorme informatiebehoefte bij patiënten in banen zouden kunnen leiden zodat de praktijk bereikbaar blijft en de normale zorg gewaarborgd blijft. Praktisch en werkbaar, zodat ICT en zorg hand-in-hand gaan.

Wat ik zelf gedaan heb:

  1. Het keuzemenu van de praktijktelefoon uitgebreid met de volgende tekst: ‘Heeft u een vraag over corona? Kijk dan op de website van Thuisarts.nl of bel het landelijke informatienummer’.
  2. Op onze praktijkwebsite heb ik een speciale pagina ingericht met informatie over corona en wanneer wel/niet praktijk bellen; op de homepage verwijzen we hiernaar.
  3. Ik overweeg nog om een chatbot te installeren op de homepage van onze praktijkwebsite

Algemene informatie is natuurlijk goed en zinvol, tegelijkertijd merk ik dat er een grote groep personen is die van mij wil horen hoe het zit en wat te doen in de eigen specifieke situatie. Begrijpelijk maar ook erg druk. Het bovenstaande lijstje is wat ik gedaan heb, maar er zijn vast nog meer tips die we kunnen delen.