Hieronder vindt u een demoversie van de ICT-Ladder. Een selectie van een 10-tal vragen uit de volledige vragenlijst. U kunt door deze demoversie te doorlopen een indruk krijgen over hoe de ICT-Ladder ‘werkt’.
0 of 10 Vragen completed
Vragen:
Je hebt de procesonderdeel al eerder voltooid. Daarom kun je hem niet meer opnieuw starten.
Procesonderdeel is aan het laden…
Je moet inloggen of inschrijven om de procesonderdeel te starten.
U moet eerst het volgende invullen:
De tijd is verstreken
Beschikt de praktijk over een papieren archief?
Het is raadzaam om uw papieren dossier te digitaliseren, waarbij de gegevens zoveel mogelijk gecodeerd of gekoppeld worden.
Heeft u een praktijkwebsite?
Een praktijkwebsite is essentieel voor een goede informatievoorziening. Het is voor veel mensen vanzelfsprekend dat u een website heeft.
Schrijft u medicatie altijd elektronisch voor (EVS) ?
Electronisch voorschrijven is essentieel voor een goede bewaking van interacties tussen geneesmiddelen en van contra-indicaties voor het gebruik van geneesmiddelen. Hiermee voldoet u aan de wettelijke eisen.
Welk percentage van allergieën legt u gecodeerd vast in het HIS?
Leg de allergieën van uw patiënten altijd gecodeerd vast. Hiermee voorkomt u medicatiefouten. Blijf er naar streven dit zo veel mogelijk gecodeerd en nauwgezet te doen.
Beschikt uw praktijk over de mogelijkheid online afspraken te maken?
Online afspraken maken is een vorm van dienstverlening die nauwelijks meer weg te denken valt in deze tijd. Het is aan te bevelen om slechts gedeeltes van uw spreekuren ‘vrij’ te laten invullen.
Heeft u tijdens huisbezoeken toegang tot uw HIS?
Wanneer u bij het afleggen van een huisbezoek toegang heeft tot uw HIS dan kunt u, naast dat u hiermee relevante medische informatie van uw patiënt in kunt zien en bewerken, ook tijd besparen door direct de gegevens in uw HIS op te slaan.
Als uw patiënt toestemming geeft voor het delen medische gegevens, legt u dat dan vast in uw HIS? (bijvoorbeeld LSP of andere regionale afspraak)
Leg de toestemming om informatie te delen (Opt-in) vast. Hierdoor is uitwisseling van gegevens mogelijk bijvoorbeeld bij verwijzingen of inzage van gegevens op de huisartsenpost.
Heeft u de toestemming voor het delen van medische gegevens in meer dan de helft van de patiënten vastgelegd?
Leg de toestemming om informatie te delen (Opt-in) vast. Hierdoor is uitwisseling van gegevens mogelijk bijvoorbeeld bij verwijzingen of inzage van gegevens op de huisartsenpost.
Heeft U een Functionaris Gegevensbescherming aangesteld?
De Autoriteit Persoonsgegevens ziet de huisartsenpraktijk als gegevensverwerker indien de praktijk meer dan 10.000 patiënten heeft ingeschreven. In dat geval dient u een functionaris gegevensbescherming aan te stellen. Op grond van paragraaf 1.b. is een huisartspraktijk verplicht een FG aan te wijzen.
• De aard van de verwerking: Het primair proces omvat patiënt gegevens, dit zijn bijzondere en gevoelige persoonsgegevens.
• Het verwerken van patiënt gegevens is stelselmatig, het is het primair proces.
• De schaal van verwerking zal als ‘groot’ geïnterpreteerd worden. Een normpraktijk omvat al 2150 patiënten, maar de duur van de verwerking is minimaal 15 jaar (bewaartermijn patientdossiers).
De combinatie van aantal patiënten, primair proces en de bewaartermijn maakt dat alle huisartspraktijken in de criteria vallen voor het aanstellen van een FG.
De FG mag niet iemand van het management zijn. U kunt als eigenaar deze taak niet zelf oppakken, helaas. Er is al jurisprudentie op dit punt in Europa. In Duitsland is een boete opgelegd door de toezichthouder omdat de aangestelde FG ook een management functie had en niet onafhankelijk genoeg was.
Beschikt u over een module die u tijdens het consult patiënt-specifieke reminders biedt over dossier, beleid of medicatie?
Huisartsen kunnen veel baat hebben bij tools die helpen bij het kiezen van de juiste behandeling voor hun patiënten. Beslissingsondersteunende systemen kunnen de kwaliteit van zorg voor patiënten verbeteren en zelfs levens redden.