0 of 37 Vragen completed
Vragen:
Je hebt de procesonderdeel al eerder voltooid. Daarom kun je hem niet meer opnieuw starten.
Procesonderdeel is aan het laden…
Je moet inloggen of inschrijven om de procesonderdeel te starten.
U moet eerst het volgende invullen:
De tijd is verstreken
Welk HIS gebruikt u?
Hoe tevreden bent over uw huidige HIS op een schaal van 1-10?
Hoe tevreden bent over de dienstverlening van uw HISleverancier op een schaal van 1-10?
Heeft u tijdens huisbezoeken toegang tot uw HIS?
Wanneer u bij het afleggen van een huisbezoek toegang heeft tot uw HIS dan kunt u, naast dat u hiermee relevante medische informatie van uw patiënt in kunt zien en bewerken, ook tijd besparen door direct de gegevens in uw HIS op te slaan.
Maakt u in meer dan de helft van uw huisbezoeken gebruik van uw HIS?
Maakt u in meer dan 75% van uw huisbezoeken gebruik van uw HIS?
Wanneer u bij het afleggen van een huisbezoek toegang heeft tot uw HIS dan kunt u, naast dat u hiermee relevante medische informatie van uw patiënt in kunt zien en bewerken, ook tijd besparen door direct de gegevens in uw HIS op te slaan.
Beschikt de praktijk over een papieren archief?
Het is raadzaam om uw papieren dossier te digitaliseren, waarbij de gegevens zoveel mogelijk gecodeerd of gekoppeld worden.
Welk percentage van de papieren correspondentie van de laatste 10 jaar is gescand en gekoppeld aan het dossier van de patiënt?
Een gedigitaliseerd en gecodeerd dossier faciliteert snelle toegang tot de gegevens.
Welk deel van de papieren correspondentie van de laatste 5 jaar is ICPC-gecodeerd?
Het digitaliseren van dossiers heeft een aantal voordelen, bijvoorbeeld:
• De patiënteninformatie is bereikbaar vanaf verschillende locaties (computers).
• Informatie is makkelijker te delen met andere
hulpverleners, bijvoorbeeld via het LSP.
• De documenten zijn beschermd tegen brand- en
waterschade.
• Er is minder ruimte nodig voor opslag.
• Je kan makkelijker voldoen aan de wet- en regelgeving.
• De kans op zoekraken is kleiner.
Vaak worden deze papieren dossiers gescand en opgeslagen in zogenaamd PDF formaat en dus niet gecodeerd volgens de ADEPD (ICPC) richtlijnen. Elektronisch informatiebeheer en elektronische informatie-uitwisseling bieden meer dan ooit enorme mogelijkheden om de kwaliteit van de gezondheidszorg en de patiëntveiligheid te verhogen, het gezondheidsonderzoek en –beleid te ondersteunen, onnodige kosten te vermijden, alle betrokkenen, en vooral de patiënt, te empoweren, en de administratieve lasten voor patiënten en zorgverleners te verlagen. Maar uiteraard moet de inzet daarvan gebeuren op een goed beveiligde manier en met de nodige waarborgen voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer van de patiënt en van het beroepsgeheim van de zorgverlener.
Ontvangt u, naast digitale, ook nog papieren dossiers van nieuwe patiënten?
Welk percentage van de ontvangen papieren dossiers van de nieuwe patiënten vat u samen?
Bij het inscannen van een papieren dossier worden er niet automatisch ICPC codes in uw HIS aangemaakt. Maak van de relevante episodes dan handmatig een ICPC code aan.
Welk percentage van de nieuwe dossiers ontvangt u digitaal?
Heeft u een proces ingericht voor het ontvangen en verwerken van dossiers van nieuwe patiënten?
Biedt u patienten de mogelijkheid om zich online in te schrijven?
U bent wettelijk verplicht de identiteit van een nieuwe patient lijfelijk te controleren. Laat daarom de nieuwe patient bij zijn eerste bezoek aan de praktijk een geldig identiteitsbewijs meenemen.
Verifieert u NAW-gegevens en BSN van nieuwe patiënten persoonlijk in uw praktijk?
Verifieert u bij alle nieuwe patiënten het Wettelijk identificatiedocument en BSN?
Legt u het emailadres van uw patiënt in uw HIS vast?
Voordelen email:
U kunt zelf bepalen wanneer u de vragen beantwoord (bij e-mail en messenger).
U heeft de tijd om waar nodig nog iets op te zoeken in het dossier van de patiënt.
Minder volle wachtkamers, want een deel van de consulten kan al online worden afgehandeld.
Let er wel op dat u medische gegevens altijd veilig verstuurt.
Heeft u de e-mailadressen van meer dan de helft van uw patiënten vastgelegd in het HIS?
Ligt het aantal geregistreerde emailadressen boven de 75% van uw populatie?
Voordelen email:
U kunt zelf bepalen wanneer u de vragen beantwoord (bij e-mail en messenger).
U heeft de tijd om waar nodig nog iets op te zoeken in het dossier van de patiënt.
Minder volle wachtkamers, want een deel van de consulten kan al online worden afgehandeld.
Let er wel op dat u medische gegevens altijd veilig verstuurt.
Heeft u een praktijkwebsite?
Een praktijkwebsite is essentieel voor een goede informatievoorziening. Het is voor veel mensen vanzelfsprekend dat u een website heeft.
Wie houdt website bij?
Hoe vaak wordt uw website bijgehouden?
Welke leverancier gebruikt u voor het onderhouden van uw website?
Maakt uw praktijk-website gebruik van https?
Te herkennen doordat de URL van de website begint met https://
Bevat uw website ook TLS/SSL?
TLS/SSL zijn beveiligingsprotocollen die de communicatie tussen computers op het internet beveiligen. Het zorgt ervoor dat de data die verstuurd wordt tussen de gebruiker en de website wordt versleuteld en zo onleesbaar wordt gemaakt voor een ander dan de gebruiker.
Maakt u gebruik van rooster-software om uw roosters in te plannen?
Rooster software automatiseert het planningsproces, waardoor het handmatig maken van complexe roosters overbodig wordt. Het systeem houdt rekening met verschillende factoren, zoals beschikbaarheid van personeel, werktijden, vakanties en dienstvoorkeuren. Dit bespaart veel tijd en vermindert de kans op menselijke fouten.
Welke applicatie / pakket gebruikt u voor het roosteren?
Maakt u gebruik van software voor de verzuimregistratie?
Verzuimregistratie met software maakt het beheer van verzuim veel efficiënter.
Welke applicatie / pakket gebruikt u voor de digitale verzuimregistratie?
Op welke wijze declareert u?
Hier wordt uw declaratie bij de zorgverzekeraar bedoeld.
Maakt u gebruik van een ‘slimme’ telefooncentrale?
Wat is de leverancier van uw telefooncentrale?
Van welke andere leverancier van een telefooncentrale maakt u gebruik?
Is er een WIFI systeem met wachtwoord voor medewerkers?
Is er een WIFI systeem met wachtwoord voor patiënten?
Als een patiënt naar een andere praktijk overgaat, hoe verzendt u het digitale dossier?
Mocht een huisarts om hem of haar moverende redenen afwijken van het gebruik van het standaard protocol voor digitale overdracht en er voor kiezen om dossiers over te dragen per e-mail, dan dient die zich wel te realiseren dat communiceren via e-mail niet zonder meer veilig en vertrouwelijk is. Het risico bestaat dat de gegevens bij een onbevoegde ander terechtkomen, hetgeen doorgaans een ongeoorloofde doorbreking van het beroepsgeheim betekent. Ook bestaat het risico dat de gegevens ‘onderweg’ onbedoeld worden aangepast. Als er al eerder met de andere arts via e-mail is gecorrespondeerd kan men ervan uitgaan dat de informatie op de juiste plek terecht komt. Vertrouwelijke persoonsgegevens, zoals in medische dossiers, mogen alleen beveiligd worden verstuurd. Dit kan bijvoorbeeld door het te versturen document te versleutelen, beveiligde mailtoepassingen te gebruiken (zoals Zorgmail) of gebruik te maken van een online portaal. Hierdoor wordt voorkomen dat eventuele onbevoegde ontvangers de informatie kunnen lezen. Tevens kunnen ‘datalekken’ zo worden voorkomen. Ook is het van belang om de computer en het communicatieprogramma (e-mailprogramma) voldoende te beveiligen.
Welk percentage van de dossiers wordt digitaal verzonden bij vertrek uit de praktijk?
Worden dossiers van uitgeschreven patiënten verwijderd uit uw database?
Als een patiënt zich uit uw praktijk uitschrijft, dan stuurt u het dossier naar uw opvolger. Maar verwijdert u het dossier uit uw eigen HIS?